"
تهران : ساعت ۹ الی ۱۴ کرج : ۱۴ الی ۲۱
Tehran: 02122030065 Karaj : 02634441333

مجموعه کلینیک پوست و مو و زیبایی سمین

امروزه بوتاکس و درمان های مشابه آن مثل دیسپورت و زئومین ، همگی از عمل های زیبایی بدون نیاز به جراحی پر طرفدار محسوب می شوند .این  نوروتوکسین های تزریقی با فلج کردن موقتی عضلات ، بخش خاصی از صورت ، چین و چروک هارا کاهش می دهند. با وجود اینکه بیشتر موارد انجام بوتاکس توسط متخصصین زیبایی بی خطر می باشد اما برخی از افراد بعد از این عمل ، دچار افتادگی پلک در یک سمت صورت و چهره ای نا متقارن می شوند.
حالا سوال اینجاست که در صورت مواجهه با این مشکل  ، چگونه افتادگی پلک بعد از بوتاکس را درمان کنیم ؟ 
افتادگی پلک یا پتوسیس یکی از عوارض جانبی نادر تزریق بوتاکس می باشد. خوشبختانه ، این مشکل در صورت وقوع ، دائمی نخواهد بود. پلک و چشم شما به طور خود به خود ،  طی چند هفته به حالت عادی بر خواهد گشت. در صورتیکه دچار افتادگی پلک بعد از بوتاکس شده اید بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا با تجویز قطره ی چشم مناسب ، ناراحتی های چشمی خود را برطرف کنید.


پتوسیس یا افتادگی پلک بعد از بوتاکس چگونه رخ می دهد ؟
ماده ی تشکیل دهنده ی اصلی بوتاکس (بوتولینوم توکسین) است. این ماده به طور موقت عضلات صورت را فلج می کند. زمانی که این ماهیچه ها فلج شدند ، دیگر قابلیت انقباض و ایجاد چین و چروک در اطراف چشم ، ابرو ، پیشانی ، بینی ، لب و ... را نخواهند داشت. البته ، یک فرد نامجرب ممکن است در تزریق بوتاکس اشتباه کرده و در مجاورت ماهیچه های حساس (مثل ماهیچه ی لواتور و فرانتالیس) مقادیر بیش از حد بوتاکس را تزریق کند.
ماهیچه ی لواتور وظیفه ی نگه داشتن پلک در محل مناسب را برعهده دارد. زمانی که بوتاکس در اطراف پلک تزریق شود ، این مواد می تواند به ماهیچه ی لواتور رسیده و قابلیت کنترل حرکات پلک را با اختلال مواجه کنند. در چنین زمانی فرد دچار افتادگی پلک می شود که در موارد حاد ، با علائمی مثل ظاهری افتاده و ناخوشایند و کاهش شدید مسیر بینایی همراه خواهد بود.
از سوی دیگر، بوتاکس تزریق شده در ناحیه ی پیشانی (برای کاهش خطوط پیشانی) نیز ممکن است به ماهیچه ی فرانتالیس نشت کند. این عضله وظیفه ی بالا بردن ابرو ها را بر عهده دارد. نتیجه ی این اتفاق ، شل شدگی بیش از حد این ماهیچه ، افتادگی ابرو روی پلک فوقانی و ایجاد افتادگی ابرو خواهد بود.


                                          


آیا مشکل افتادگی پلک ماندگار است ؟
در مواردی که افتادگی پلک بعد از بوتاکس رخ می دهد معمولا انتظار می رود تا در بازه ی زمانی بین هفته ی اول و سوم پس از بوتاکس باشد. همچنین پس از مدتی نیز خود به خود رفع شده و پلک به حالت طبیعی خود باز می گردد.
زیرا تاثیر بوتاکس موقت است بنابراین افتادگی پلک بعد از بوتاکس نیز موقت خواهد بود. در صورتیکه افتادگی پلک بعد از بوتاکس رخ دهد معمولا لازم است تا افراد حدود شش هفته صبر کنند تا افتادگی پلک به صورت خود به خودی رفع شود.

چگونه از بروز افتادگی پلک جلوگیری کنیم ؟
انجام بوتاکس به این معنی نیست که حتما دچار عوارض خواهید شد. تنها در موارد خاص فرد دچار عوارض پس از بوتاکس می شود. 
راه هایی برای پیشگیری از این مشکل به خصوص وجود دارد. مثل 
مراجعه به یک متخصص زیبایی واجد شرایط
در بسیاری از موارد ، مشکل ناخوشایند افتادگی پلک به این دلیل رخ می دهد که فرد تزریق کننده ی بوتاکس ، فاقد مهارت ، دانش ، تجربه و تخصص کافی برای انجام دقیق و درست این عمل زیبایی حساس می باشد.
نتیجه آن است که به جای بهبود ظاهر ، فرد دچار مشکلات بینایی و ظاهری خواهد شد. در اکثر موارد افتادگی پلک ، فرد تزریق کننده مقادیر بیش از حدی از بوتاکس را تزریق کرده یا ناحیه ی تزریقی نامناسبی را انتخاب می کند.
یک تزریق کننده ی بوتاکس باتجربه با داشتن شناختی کافی در زمینه ی آناتومی صورت ، یک تصمیم آگاهانه برای محل ، عمق و میزان دقیق تزریق بوتاکس اتخاذ می کند.

از محصولات معمولی استفاده نکنید ، پیش از تزریق حتما با پزشک خود مشورت کنید که محصول مورد استفاده از یک برند معتبر و درجه اول تهیه شود.
برای مثال بوتاکس دیسپورت از شرکت مدیسیز و زئومین از شرکت مرزاز برند های معتبر و درجه اول می باشند.
هر دو مورد ذکر شده توسط هزاران پزشک متخصص آزمایش شده و به عنوان بهترین مواد موجود در بازار شناخته می شوند. البته باید خاطر نشان کرد که حتی در صورت استفاده از مواد مناسب و تزریق دقیق در مکان درست ، باز هم امکان بسیار کمی برای شکل گیری افتادگی پلک وجود دارد.

مجموعه ی کلینیک پوست و مو و زیبایی سمین
دکتر زهرا ادبی

دسته بندی : پوست و مو